Do vývoje nové generace baterií investovala HE3DA více než miliardu. Výroba začne na jaře 2020
„Do vývoje nové generace baterii jsme „investovali“ zhruba dva miliony pracovních hodin, a to od primárního nápadu po průmyslovou výrobu. Pokud se jedná o finanční vyjádření, tak do současnosti jsme proinvestovali více než miliardu korun", řekl Radomír Prus (architekt a hlavní investor v projektu HE3DA) během konference konference a výstavy Smart Energy Forum (SEF) v Praze dne 19. listopadu 2019.
Problematika akumulace energie se stala hlavním tématem mezinárodní konference a výstavy Smart Energy Forum (SEF) v Praze dne 19. listopadu 2019, ze které Vám přinášíme malý seriál reportáži. V prvním díle jsme se zabývali problematikou plovoucích FVE. Ve 2. dílu informujeme o chystaných změnách v legislativě. V posledním 3. dílu přinášíme novinky o českém výrobci baterií HE3DA
Masová výroba začne ve druhé polovině 2020
Podle Pruse první zkušební výroba na části linky v Horní Suché odstartuje již v prosinci 2019. „Slavnostní zahájení ale plánujeme až na jaro 2020. Počáteční výrobní kapacita bude 200MWh/rok, do konce roku 2021 jí pak navýšíme na 1,2GWh/rok,“ řekl Prus.
„Pokud se jedná o komerční výrobu pro zákazníky, pak první kamiony s bateriemi opustí brány závodu v Horní Suché na Havířovsku ve druhé polovině roku 2020. Do budoucna pak máme ambice rozšířit výrobní kapacitu až na 15GWh/rok,“ dodal Prus.
Další vývoj
Prus ve své přednášce na Smart Energy Forum prozradil, že HE3DA do výroby bude dále ještě investovat okolo půl miliardy korun. Na počátku jako investor Prus pokrýval veškeré výdaje s tím, že od roku 2017, kdy začala výstavba továrny, firma získala finanční prostředky od českých investorů sdružených ve fondu Battery Unite.
„Jedná se o více než dvě stě padesát lidí. Zejména jde především o české podnikatele, průmyslníky a finančníky, kteří se na tento projekt složili, protože mu věří a vidí v něm něco pozitivního,“ upřesnil Prus.
Za poslední 2 roky se firmě podařilo vylepšit parametry nové baterie s tím, že oproti původnímu prototypu z roku 2017 došlo až k dvojnásobnému nárůstu kapacity baterie. Firma usiluje o robustní řešení na úrovni článků s tím, že pak odpadne potřeba využití drahé řídící elektroniky.
Letos v září zástupci společnosti Magna Enegy Storage/ předvedli v praxi, že jejich technologie je využitelná například také v automobilovém průmyslu. „I když se v současné době soustředíme na baterie pro stacionární ukládání energie, jsme schopni nabídnout bateriové řešení pro nákladní elektromobilitu. První vlaštovkou je komunální auto El Zebra,“ prozradil Prus.
Jak v praxi demonstrovala firma HE3DA, její baterie mohou být využity pro startování automobilů – dokonce i kamionů. Hlavní výhodou jsou v tomto případě proporce. Standardně totiž kamiony musí mít dohromady dvě baterie vážící 100 kg, s řešením od HE3DA však stačí pouze jedna baterie s váhou 17 kg.
Během prezentace na konferenci Smart Energy Forum dále Prus zdůraznil, že nové baterie mají i další výhody. Dají se nabít rychleji, a hlavně jsou daleko bezpečnější. Některé z klíčových parametrů nových baterií HE3DA jsou zachyceny na níže uvedeném obrázku.
Velký zájem
O baterie HE3DA byl na doprovodné výstavě Smart Energy Forum velký zájem. Před jejím stánkem se tvořily dlouhé fronty a vedly se zajímavé diskuze.
Akumulátor z dílen HE3DA je nejen velmi bezpečný, ale je také mimochodem 100% recyklovatelný. To se podařilo docílit díky využití nanotechnologií. Právě nanomateriálem jsou totiž jednotlivé vrstvy baterie pokryty, díky čemuž například nemohou hořet.
Podle Pruse firma zpočátku svoji výrobu zaměří na velkokapacitní úložiště. Během dvou let pak rozšíří svůj sortiment směrem k automobilovému průmyslu. Vše nasvědčuje tomu, že HE3DA má do roku 2020 „našlápnuto ke slušnému rozjezdu“ a bude se těšit velkému zájmu potenciálních zákazníků nejen z České republiky.