top of page

Bomba na Dakaru! Blíží se konec spalovacích motorů. Loprais by mohl jet příští rok s elektromotorem

Na Dakaru vybuchla bomba! Ne na trati, ani nevyletěl do vzduchu nějaký automobil. Vybuchla v momentě, když organizátoři nejnáročnější rallye oznámili, že se blíží konec čmoudících motorů a agregátů. Od roku 2025 budou povoleny jen hybridní pohony, ale vítány budou závodní stroje s elektromotory.


Prusova bateriová Tatra v poušti www.HE3DA.cz

Některým závodníkům a jejich doprovodům spadla brada, jiní pokrčili rameny. Skupinka Čechů kolem Radomíra Pruse zajásala. Právě on přišel s myšlenkou závodních trucků poháněných elektřinou. A na letošním Dakaru tuhle myšlenku, ještě před časem sen či bláznivý nápad, uvádí v život. V týmu Instaforex Loprais Praga zkouší hned tři systémy HE3DA, baterie s použitím nanomateriálů, i solární baterii, a úspěšně!


„Všechny tři systémy fungují perfektně. Zájem o ně je velký i mezi ostatními startujícími. Dokonce pořádáme exkurze s výkladem, chodí se na ně dívat závodníci a jejich doprovody, zajímají se o to, jak fungují, a na co všechno je lze využít," říkal spokojeně do telefonu ze saúdskoarabské pouště otec unikátního českého projektu Radomír Prus.



Exkurze přímo v poušti

www.HE3DA.cz


V bivaku Lopraisova týmu osvětlují drtivou většinu prostoru, který má k dispozici, i příslušná zařízení. „Na sváření používají Alešovi mechanici agregát, který vozí s sebou. Naše baterie svítí a pohánějí vše ostatní. Osvětlují i na naši malou kavárnu či restaurací, jak říkáme prostoru, kde se stravujeme, a když je volná chvilka, tak i odpočíváme," dodal. Tahle elektrárna na kolech nemá problém vyrobit 7 a víc kilowatthodin. Baterie se v terénu osvědčily Speciální baterie se osvědčily i v terénu. Vezla je soutěžní Tatra Jana Tománka. „Vymontovali jsme je, až když Honza skončil. Pomohl na trati Alešovi, což byl jeho hlavní úkol, jel jako rychlá asistence. Úlohu splnil a baterie jsou po třech náročných etapách naprosto v pořádku a funkční. Dokonce napětí kleslo za třicet dní, co byly ve voze, jen o 0,02 voltu. Potvrzuje to předpoklad, že i závodní trucky mohou být na elektrický pohon. Perfektní je i solární systém. Ještě není konec, ale už nyní můžeme říct, že naše systémy předčily očekávání," liboval si Prus. Už rok mluví Prus o tom, že budoucnost trucků s elektromotory je zářná. „Emise z motorů v bivaku dusí. Trpí i příroda kolem trati, byť jde převážně o poušť a skaliska. Pro ortodoxní zastánce spalovacích motorů bylo oznámení o blížícím se konci ryze spalovacích motorů na Dakaru ranou. I pro ruský Kamaz, který motory svých speciálů dovedl prakticky k dokonalosti. My jsme zajásali, protože už teď máme náskok několika let. Dělat hybrid jsme odmítli, jdeme svojí cestou," zdůraznil Prus. Nadstavbu asistenčního speciálu dělala Praga, elektro systémy a vylepšeni firma Exelsior Engineering. Baterie vyrobila firma Magna Energy Storage.


Mechanická ruka Tatry vedené Radomírem Prusem pomáhá s překládáním pneumatik.

www.HE3DA.cz




Nejlepší příspěvky
Nejnovější příspěvky
Archiv
Hledání podle štítků
Následujte nás
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page